Comunitat Valenciana

Ribó manté la prohibició d'aparcar en carril bus de nit però ho aplaça sense data concreta

  • No hi ha data concreta per a la posada en marxa de la iniciativa encara que es preveu que siga al mes de maig.
  • No han prosperat les mocions plantejades pels dos grups de l'oposició, que sol·licitaven deixar sense efecte esta prohibició.
  • L'objectiu de la mesura és "garantir la seguretat i l'accessibilitat de totes les persones al servici públic impulsant la mesura de protecció del carril bus".
Autobús d'EMT
Autobús d'EMT
COMPROMÍS
Autobús d'EMT

L'equip de govern de l'Ajuntament de València que presideix Joan Ribó i que conformen Compromís, PSPV i València en Comú, ha rebutjat este dijous en el ple ordinari celebrat en el consistori anul·lar, com demanaven PP i Ciutadans (Cs), la prohibició d'aparcar en el carril bus de la ciutat durant la nit impulsada per l'executiu municipal.

D'esta manera, no han prosperat les mocions plantejades pels dos grups de l'oposició que sol·licitaven deixar sense efecte esta prohibició i ha tirat endavant l'alternativa plantejada pel govern local, encaminada a "garantir la seguretat i l'accessibilitat de totes les persones al servici públic impulsant la mesura de protecció del carril bus especialment d'aquells trams pels quals discorren els autobusos nocturns de l'Empresa Municipal de Transports (EMT)".

La proposta de l'executiu de Ribó, que ha comptat amb el vot en contra de PP i Cs, planteja també "seguir treballant sobre les mesures alternatives que garantisquen l'accessibilitat universal per a totes les persones" i "continuar amb els treballs de modificació de l'Ordenança de Circulació per a la seua adequació i actualització al moment actual".

Així, estableix que "per a facilitar el màxim debat, la delegació de Mobilitat Sostenible crearà les instàncies de participació necessàries on haurà de tindre una participació substancial la Policia Local". Igualment, l'alternativa arreplega que "mentre s'elabora la nova ordenança, solament es podran aprovar modificacions puntuals de la vigent mitjançant acord de la Junta de Govern Local després d'un procés de participació com l'indicat anteriorment".

L'acord aconseguit en el ple ordinari d'esta jornada, el del mes d'abril, coincideix en el temps amb el termini acordat pels integrants de l'executiu municipal per a plantejar i negociar alternatives abans de l'entrada en vigor definitiva de la prohibició d'aparcar durant la nit en el carril bus, per a la qual encara no hi ha data concreta encara que es preveu que siga al mes de maig.

Compromís, PSPV i València en Comú van acordar ajornar l'entrada en vigor d'este mesura, prevista inicialment a partir del passat 10 d'abril, mentre es buscaven alternatives per a garantir la mobilitat i l'estacionament nocturn en la ciutat i es consensuaven amb els sectors afectats.

"Menyspreu al sentir majoritari"

La moció del PP que ha sigut rebutja demanava que s'anul·lara "la decisió de la prohibició de l'aparcament nocturn en el carril bus" per considerar que esta decisió, que els 'populars' atribueixen al primer edil, és "precipitada", "va a suposar sens dubte la ruïna de molts negocis" i està "marcada per l'absolut menyspreu al sentir majoritari dels ciutadans valencians". "Esta decisió ha sigut presa de manera unilateral per Ribó sense comptar amb els seus socis de govern i en contra de l'oposició d'estos", indica la proposta del grup popular.

Pel seu costat, la moció de Ciutadans demanava que "es paralitze qualsevol tipus de mesura a la prohibició d'aparcar en el carril bus en horari nocturn" fins que mesures reclamades per este grup siguen dutes a terme. Entre elles, Cs apuntava que "de manera immediata i sense més excuses s'incorpore als partits de l'oposició la Mesa per la Mobilitat" per a "tindre la màxima representativitat i transparència en la mateixa".

Ciutadans demanava també convocar els agents de la Mesa de la Mobilitat "a reunions monogràfiques" per a arribar "a un acord absolut, especialment, entre els directament implicats en este assumpte", sobre "quines actuacions s'han de dur a terme respecte a l'aparcament nocturn en el carril bus". Així mateix, sol·licitava alternatives "realistes, eficients i viables".

"València és l'anomalia"

El regidor de Mobilitat Sostenible, Guissepe Grezzi, ha destacat que la prohibició d'aparcar en el carril bus per les nit es va plantejar "des de la societat civil" després que "en diferents Meses de la Mobilitat s'haja demanat per majoria que es protegisca el carril bus i regular l'aparcament nocturn". Ha dit que l'actual ordenança municipal permet este estacionament mentre que la Llei de Trànsit ho prohibeix, per la qual cosa ha ressaltat que "València és l'anomalia".

Grezzi s'ha mostrat disposat i obert a negociar i parlar sobre este assumpte, al mateix temps que ha llançat un "missatge de tranquil·litat" als hotelers, que han censurat la mesura, i ha defès les mesures per a "millorar la vida de la gent" i fer "un millor repartiment de l'espai públic". Ha recordat que es treballa en alternatives com augmentar la freqüència de busos nocturns, millorar altres línies i acordar tarifes de pàrquing econòmiques.

El regidor del PP Alberto Mendoza ha insistit que la prohibició de l'aparcament nocturn en el carril bus està "presa sense consens, sense participació" i "sense solucions", ha criticat que es plantege en "carrers estratègics" i ha considerat "solament un titular" les tarifes de pàrquing anunciades. L'edil de Cs Narcís Estellés, ha estimat que es tracta d'una mesura "totalitarista, improvisada, dràstica i no consensuada" que redueix places d'aparcament i que "agreuja la situació" a partir "d'un problema obert" fora de temps.

Abans del debat de les mocions han intervingut en el ple diferents entitats que s'han mostrat a favor i en contra de la decisió anunciada per Grezzi. La iniciativa l'han recolzat dos representants amb discapacitat d'entitats veïnals de l'Amistat i Malvarrosa, veïns i comerciants del Carmen, representants dels taxistes i de l'EMT, mentre que l'han rebutjat hostelers del centre històric.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento