La seguretat, clau per a l'ús massiu de la bicicleta

    • La seguretat en els desplaçaments és l'aspecte més important a tenir en compte a l'hora de promocionar l'ús de la bicicleta.
    • És especialment transcendental en aquesta solucionar els problemes derivats de la interacció entre ciclistes i vianants.
    • S'ha realitzat tot un estudi per saber com i quan es produeixen les col·lisions.
Un home circulant en bici per Barcelona.
Un home circulant en bici per Barcelona.
ANTONIO HERREROS
Un home circulant en bici per Barcelona.

La seguretat en els desplaçaments és l'aspecte més important a tenir en compte a l'hora de promocionar l'ús de la bicicleta entre la població en general. La reducció d'accidents en què es veuen implicades bicicletes és fonamental perquè els potencials usuaris tinguin una visió de la bicicleta com d'un mitjà de transport segur.

Per als qui han desenvolupat el pla, és especialment transcendental en aquesta matèria solucionar els problemes derivats de la interacció entre ciclistes i vianants, els col·lectius més vulnerables. Reduir l'accidentalitat en la qual es veuen implicats aquests dos grups i aconseguir satisfer les necessitats de mobilitat segura d'uns i altres és un objectiu principal.

En aquest sentit, s'ha realitzat tot un estudi per saber com i quan es produeixen les col·lisions, ja que el coneixement dels patrons espacials d'aquestes fa més efectius els esforços per reduir els accidents.

El nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d'alguna bicicleta ha anat pujant des dels 388 el 2010 als 672 el 2014, sent la gran majoria d'aquests accidents, un 98%, de tipus lleu perquè acostumen a ser accidents a baixa velocitat.

Segons l'anàlisi dels experts, aquest increment s'explica per l'augment de desplaçaments amb bicicleta, però es dóna la circumstància positiva que mentre el nombre de col·lisions totals creix de manera important, el nombre d'accidents greus no segueix aquesta tendència.

Les col·lisions de trànsit freqüentment s'agrupen en certs punts i a certes hores, depenent del volum de trànsit, de les característiques de l'entorn i de les infraestructures, el seu disseny i el seu manteniment.

Aquest pla inclou un estudi dels punts amb més concentració de col·lisions i un major risc segons la mobilitat, primer pas per a una adequada distribució de recursos en la millora de la seguretat viària.

Finalment, relacionat amb la problemàtica del trànsit, un aspecte crucial per a l'èxit del foment de la bicicleta a Barcelona és l'actuació en àmbits educatius i de conscienciació general, amb l'objectiu que els diferents protagonistes siguin compresius amb els altres, sobretot amb els vianants que moltes vegades senten envaït el seu espai.

Dins el programa Escoles + Sostenibles es convida els centres educatius a analitzar la mobilitat de la comunitat escolar i a adaptar un pla de millora, i s'ofereixen recursos com els Camins Escolars i activitats de conducció segura amb bici.

D'altra banda, l'Ajuntament també s'apunta amb fets concrets i promociona entre els seus treballadors el projecte «Bicia't» que promou l'ús de la bicicleta com un hàbit de mobilitat sostenible i saludable.

Economia a pedals

Barcelona vol impulsar el desenvolupament del sector de la bicicleta i la bici elèctrica com a eix de  producció tecnològica, industrial i comercial. Una de les iniciatives es estendre el repartiment de mercaderies en bicicleta o bici elèctrica.

A Ciutat Vella ja s’ha dut a terme una prova amb tricicles elèctrics. L’aposta definitiva vindria amb la implantació d’una xarxa de microplataformes  de mercaderies on les cargo-bykes siguin protagonistes.

Viure i conviure amb la bici a Barcelona

Senyalització específica. El nou disseny de carrils bici incorpora senyalització específica per les bicicletes, com els semàfors als passos de vianants que agilitzen la marxa del ciclista sense pertorbar la convivència amb d'altres.

bici

Catifa vermella. La generalització de les anomenades catifes vermelles augmenta la seguretat avisant al s vehicles de la presència de bicicletes, sobretot a les cruïlles quan els cotxes han de travessar el carril bici.

bici

A la feina pedalant. La consolidació del Bicing com a transport públic alternatiu ha normalitzat i generalitzat entre la població de diferents edats l'ús de la bicicleta per a anar a la feina o a estudiar.

bici

Ester Castejón: "Ja no veuen només ciclistes, veuen que som persones"

Ester

Ester Castejón va en bici des de fa uns 12 anys. Per experiència pròpia, coneix com han canviat les coses per als ciclistes els últims anys i quins són els temes encara pendents.

Ha millorat la ciutat pels ciclistes?

En el temps que jo porto anant amunt i avall amb la bici ha millorat moltíssim. Jo porto una càmera de video a la bici des de fa uns quatre anys i vaig enregistrant. Al començament, cada dia podia haver fet una peli de mil incivismes o faltes de respecte. En canvi ara, hi ha setmanes senceres que en dedico a fer pel·lícules que semblen més de promoció turística de Barcelona.

Què ha fet possible aquest canvi?

Penso que el fet que cada vegada més som més qui anem en bicicleta, i que pràcticament tothom ja té un fill, el marit, la dona o un company de feina que va en bicicleta ha humanitzat la figura del ciclista. Ja ens veuen com a persones, no només com algú que va en bicicleta. A banda de l'increment i la millora dels carrils bici he notat un augment del respecte per part de la gent, i sobretot, de la gent que va en cotxe.

Es recullen les demandes del ciclistes en els nous plans de foment de la bici?

Sí, s'estan recollint algunes demandes del món dels ciclistes. Per exemple, els semàfors específics per a les bicicletes. A alguns passos de vianants, mentre el semàfor dels cotxes està en vermell, un de petit està en groc intermitent per les bicicletes. Si vol travessar algun vianant, se li cedeix el pas, però si no passa ningú, les bicicletes poden avançar. Coses com aquesta, que abans no estaven, ara hi són.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento