Comunitat Valenciana

Soler proposa suprimir la repetició de curs i canviar el graduat en ESO per un informe

  • La repetició ha de ser un recurs "excepcional" però que en la pràctica "no es fa així, la qual cosa porta a una despesa immensa i a uns resultats pobres".
  • Insta a fer com en altres països: "analitzar la situació de cada alumne i quan passa de curs ho fa amb un informe de dificultats i a partir d'això s'actua".
  • S'hauria de crear "una acadèmia del currículum en la qual persones de reconegut prestigi pogueren determinar els sabers bàsics i no depenguera dels canvis dels governs".
Miquel Soler recibe a la Plataforma en Defensa de l'Ensenyament Públic
Miquel Soler recibe a la Plataforma en Defensa de l'Ensenyament Públic
EUROPA PRESS
Miquel Soler recibe a la Plataforma en Defensa de l'Ensenyament Públic

L'exdirector general de Formació Professional del govern socialista Miquel Soler ha proposat en la Comissió d'educació del Congrés, on ha acudit en qualitat d'expert per a realitzar aportacions per a un futur Pacte educatiu, mesures com suprimir la repetició de curs i canviar el títol de graduat en secundària obligatòria per un informe final d'etapa.

Soler -que és actualment secretari autonòmic d'Educació de la Generalitat valenciana, encara que ha recalcat que totes les seues reflexions en esta compareixença les feia "a títol personal, no en representació de partit polític ni comunitat autònoma"- ha remarcat que per a aconseguir un pacte és "imprescindible escoltar a tothom i no creure's en possessió de la veritat". "Pactar és cedir, és buscar punts d'equilibri entre les diferents posicions", ha asseverat.

En la seua opinió, els estudis internacionals mostren una tendència cap a la necessitat que la formació s'estenga al llarg de la vida i, per açò, ha advocat per implementar mesures en les etapes inicials per a assegurar que els joves tinguen eixa capacitat per a incorporar-se a eixe aprenentatge permanent.

Entre els seus suggeriments, ha animat a no esperar a la secundària per a intentar atallar el fracàs escolar, ja que és en primària "on de veres es creen les bases necessàries per a tindre èxit". "Cal intervindre a temps, crear mes grups flexibles i reforçar la figura del tutor perquè si esperem en la majoria de les ocasions arribarem tard", ha dit.

Respecte a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO), ha plantejat un canvi curricular, ja que en l'actualitat els xiquets poden arribar a tindre 12 o 13 assignatures amb docents diferents. "Més professors que anys", ha recalcat. Enfront d'açò, ha considerat que s'hauria de crear "una acadèmia del currículum en la qual persones de reconegut prestigi pogueren determinar els sabers bàsics i no depenguera dels canvis dels governs determinar quines matemàtiques, quines física o quina biologia cal donar".

Així mateix, ha lamentat que en el que sí és líder Espanya és en la repetició de curs, amb un percentatge que arriba al 35%, mentre que a Finlàndia és del 2,2%, a Islàndia, del 0,9 o en el Regne Unit del 2%.

"Despesa immensa i resultats pobres"

Soler ha remarcat que la repetició ha de ser un recurs "excepcional" però que en la pràctica "no es fa així, la qual cosa porta a una despesa immensa i a uns resultats pobres". Per açò, -"encara que hi ha poca gent que s'atrevisca a dir-ho", ha subratllat- ha proposat "que se suprimisca la repetició de curs i que esta siga de veres una excepció", és a dir, que es limite als casos en els quals l'alumne no haja "estat" en el curs.

"Si al que no li agrada el café li dónes dos tasses, li provoques un còlic", ha exemplificat l'exdirector general, que ha instat a fer el mateix que en altres països: "analitzar la situació de cada alumne i quan passa de curs ho fa amb un informe de dificultats i a partir d'això s'actua".

Açò va "lligat", ha prosseguit, al títol de graduat en educació secundària obligatòria, on Espanya "de nou està en una situació bastant anòmala pel que fa als països del seu entorn". "Crec que suprimiria el títol de graduat de secundària obligatòria i ho canviaria per un informe de final d'etapa on el professorat indique la trajectòria acadèmica, els punts forts i febles de l'alumne i l'oriente respecte a estudis posteriors per a afavorir la formació al llarg de la vida", ha manifestat.

Així mateix, Miquel Soler ha exposat un nou esquema que passaria per oferir de 3 a 15 anys una formació general i comuna en infantil, primària i tres anys d'ESO. I a partir d'ací, tots continuarien almenys fins als 16 anys però amb tres opcions: un any de Formació Professional Bàsica encaminada a la immediata inserció en el mercat laboral; un batxillerat de tres anys i un tercer bloc de FP de grau mitjà.

"Amb este sistema aconseguiríem avançar en el percentatge d'escolarització de postobligatoria i en el nombre de titulats", ha assegurat Soler, que ha ressaltat que, a més, "cap de les vies ha de ser tancada i ha d'haver-hi necessàriament passarel·les entre tots els nivells educatius per a no crear estructures tancades".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento