Comunitat Valenciana

El TC admet els recursos contra les lleis per la funció social de la vivenda i pobresa energètica

  • En tots dos casos, l'Executiu considera que la competència és de caràcter estatal i la Comunitat s'hauria atribuït funcions que no li corresponen.
  • En el cas de la llei per la funció social de la vivenda, estableix la suspensió de la vigència i aplicació dels preceptes impugnats, tal com va sol·licitar el recurrent.
  • Els recursos els va promoure el president del govern central, Mariano Rajoy, contra determinats articles d'aquestes normatives aprovades en la Comunitat.
El TC admet a tràmit els recusos contra les lleis socials del Consell
El TC admet a tràmit els recusos contra les lleis socials del Consell
Europa Press
El TC admet a tràmit els recusos contra les lleis socials del Consell

El ple del Tribunal Constitucional (TC) ha acordat, en una providència datada el 28 de novembre, admetre a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat promogut pel president del govern central contra determinats articles de les lleis per la funció social de la vivenda i contra la pobresa energètica de la Comunitat Valenciana.

El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) publica este dilluns les dos disposicions, detallant en cada cas quins són els articles afectats pel recurs. A més, en el cas de la llei per la funció social de la vivenda, estableix la suspensió de la vigència i aplicació dels preceptes impugnats, tal com va sol·licitar el recurrent.

El Consell de Ministres va aprovar el 3 de novembre dos acords per a sol·licitar al president del Govern d'Espanya, Mariano Rajoy, la interposició d'un recurs d'inconstitucionalitat en relació amb articles de les lleis de pobresa energètica i funció social de la vivenda de la Generalitat Valenciana. En tots dos casos, l'Executiu considera que la competència és de caràcter estatal i la Comunitat s'hauria atribuït funcions que no li corresponen.

En el cas de la llei per la funció social de la vivenda es recorren els articles 5.3 (lletra b); 6.1, en la mesura en què estableix l'acció pública enfront dels òrgans jurisdiccionals; 12; 13; 14; 15; 16; 18; 19; 23, en relació exclusivament amb el subministrament de gas i electricitat (apartats 3 i 5); 30; 31; 33 (apartat 2 i apartat 3, lletres b i g); Annex I i Annex II.

Extralimitació competencial

El Govern central va explicar en el seu moment que la norma incorre en extralimitació competencial i, per tant, envaeix les competències estatals en matèria de règim del dret de propietat, de legislació processal i civil, "bases de l'ordenació de crèdit, banca i assegurances" i "bases i coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica".

Sobre la pobresa energètica, es recorre l'article 3, quant al subministrament d'electricitat i gas. Sobre esta qüestió l'Executiu va assenyalar que el Tribunal Constitucional ja va reiterar la competència estatal en matèria de bases i coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica i les bases del règim miner i energètic.

La llei valenciana estableix un procediment que contradiu els terminis previstos en la normativa estatal per al tall de subministrament, segons el Govern. Incideix a més sobre el règim econòmic del sistema energètic en mantindre el subministrament sense retribució del subministrador, i regular els terminis d'aplicació, les comunicacions a realitzar abans del tall de subministrament, els consumidors als quals no se'ls podrà tallar el subministrament, etcètera, en termes diferents als establits per la normativa estatal bàsica en matèria d'energia (electricitat i gas), i no així en relació amb el subministrament d'aigua, que no es veu afectat per la impugnació.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento