Comunitat Valenciana

El pla de la L10 inclou estudis perquè el metro arribe a la Fe i a l'Ajuntament

  • Els plecs per a reprendre les obres contemplen futures ampliacions de la xarxa una vegada iniciada l'antiga T2.
  • Els avantprojectes de les noves connexions tindran en compte els estudis de demanda i de mobilitat.
  • FGV encarrega també un projecte per a construir un túnel per als vianants entre les estacions d'Alacant i Xàtiva.

El projecte amb el qual Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va a reprendre les obres de la paralitzada línia 10 (abans coneguda com a T-2), que comunicarà el cèntric carrer Alacant amb l’Oceanogràfic i posteriorment amb Natzaret, inclou plans de futur més ambiciosos per a la xarxa de metro de València.

Tal com figura en el plec de condicions tècniques de licitació, publicades a principis de març, l'abast dels treballs als quals podran optar les empreses interessades no solament es refereix als estudis previs de mobilitat, demanda i la redacció dels projectes constructius de la L10, sinó que també arreplega un tercer bloc centrat en avantprojectes d'ampliació de la xarxa de FGV a València més a llarg termini.

Aquest apartat detalla els itineraris proposats. En primer lloc, cita l'extensió de la qual es denominarà línia 11 fins a l'Hospital La Fe, en el barri de Malilla. També al·ludeix a una possible connexió ferroviària de la xarxa de Metrovalencia amb la plaça de l'Ajuntament a través de l'estació de Xàtiva i, finalment, l'arribada del suburbà fins a l'estació de Mercat Central, actualment construïda sota l'aparcament de la plaça Ciutat de Bruixes, al costat de l'emblemàtic edifici, i aïllada de la resta del traçat.

Es tracta de projectes amb un elevat cost econòmic que, en qualsevol cas, es realitzarien a llarg termini, una vegada posada en funcionament la línia 10 de Metrovalencia.

Antecedents, xifres i execució de la L10

El document arreplega en l'apartat d'antecedents la concepció inicial de la línia, que preveia no solament el branc Alacant-Natzaret, sinó també un recorregut travessant el centre històric i la connexió amb l'actual L4 en Pont de Fusta. La seua posada en marxa, explica, "suposa una fita en la ciutat en habilitar una alternativa de transport net per a 5-6 milions de desplaçaments", en una zona "altament congestionada de trànsit rodat i de gran escassetat d'aparcament. Els estudis de FGV calculen que milloraria la qualitat de l'aire de València, en deixar d'emetre "quasi 1.400 tones de CO2 a l'atmosfera".

Els plecs, en la línia de l'exposat per la Generalitat, incideixen en la "elevada dotació pressupostària necessària per a escometre les obres íntegrament", per la qual cosa s'aposta per una "implantació per fases", en la qual en un primer moment s'aprofita la infraestructura ja construïda per a acabar-la i posar-la en servei "per a anar avançant en la construcció i posada en marxa de les fases posteriors".

A més, indica que es contempla "l'explotació tramviària amb freqüències de 7-8 minuts". No obstant açò, aspectes com les freqüències i la ubicació de les parades se supeditaran als resultats dels estudis de demanda i mobilitat que inclou el contracte, així com a les disponibilitats pressupostàries.

Primera fase: carrer Alacant-Oceanogràfic. Els projectes constructius, d'equipament, electrificació, arquitectura i superestructura comprenen diversos trams. En primer lloc, es definirà el tram subterrani entre l'estació del carrer Alacant i la rampa de l'avinguda Amado Granell (amb tres estacions subterrànies en 2,6 km de túnel). En un segon bloc, s'abordarà l'eixida del túnel i la connexió amb l'avinguda Antonio Ferrandis, l'estació de Germans Maristes i el tram fins a la Ciutat de les Ciències, l’Oceanogràfic, fins a on arribarà en un primer moment. No obstant açò, s'inclou també el tram fins a Natzaret per a tenir el projecte redactat. A més, es concretarà la ubicació i construcció dels tallers i cotxeres (actualment està en estudi amb l'Ajuntament després de les protestes de veïns en Quatre Carreres).

Segona fase: Oceanogràfic-Natzaret. El recorregut seguirà des del Oceanogràfic en doble via tramviària. Contempla la compra de nou material i l'execució de tallers. A més, en aquest apartat s'inclou una novetat destacada: la connexió de l'estació d'Alacant amb la de Xàtiva mitjançant un canó per als vianants.

Tercera fase: futures connexions. Ací s'inclouen els avantprojectes per a ampliar la línia una vegada estiga acabada. D'una banda, la connexió amb l'Hospital La Fe partint des de l'encreuament entre les avingudes Amado Granell i Germans Maristes (valorant alternatives tant en superfície com en subterrani). El segon punt es refereix a les connexions ferroviàries amb l'estació de Xàtiva i la plaça de l'Ajuntament, que s'integrarien en la xarxa de FGV. Finalment, l'arribada fins a l'estació del Mercat Central, contemplant diferents alternatives des de la línia 10 (o alguna de les línies actuals de FGV). Els plecs matisen que aquests avantprojectes "tindran en compte els estudis de demanda i de mobilitat" obtinguts en un altre dels punts del contracte.

Un projecte a mitjà executar des de 2011

La construcció de l'antiga T-2 roman paralitzada des de 2011, quan l'anterior Consell del PP va detenir les obres com a conseqüència de la forta crisi de liquiditat de l'Administració autonòmica. Des de llavors, el traçat subterrani que discorre des del carrer Alacant fins a l'avinguda Amado Granell ha patit incursions de persones que fins i tot han navegat pels seus túnels i estacions després d'episodis de pluges.

En el tram en superfície, que va des d'Amado Granell fins a Natzaret passant per la Ciutat de les Arts i les Ciències, la Conselleria d'Obres Públiques es va veure obligada a retirar trams de via com a conseqüència de la deterioració de les mateixes i el perill que suposaven per al trànsit rodat.

El passat mes de juny, el president de la Generalitat, Ximo Puig, va anunciar la reactivació de les obres per a finalitzar la L10 amb una injecció econòmica de 50 milions d'euros, dels quals 30 seran aportats pel Consell i 20 procediran de fons europeus. Quan els terminis, està previst que els treballs de la primera fase comencen al gener de 2019 i finalitzen en 2021. Posteriorment, i en funció del finançament europeu o estatal, s'escometrà la segona fase fins a Natzaret, que podria concloure en 2023.

El primer pas ha sigut la licitació de l'assistència tècnica per a la redacció d'estudis i projectes de la futura línia 10, amb un valor estimat d'1,52 milions d'euros (IVA inclòs). El termini fixat per al desenvolupament del contracte serà de 12 mesos a partir de la signatura del mateix. El document contempla un cronograma amb els terminis de lliurament de cada projecte, que serà de forma escalonada.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento